suikerNee. Nee en nog eens nee. Dus, waarom eten we dan zoveel suikers? Dit artikel is geen betoog om voor een suikervrij leven, maar ik wil je wel vertellen waarom je bewust met de “drug” suiker om zou mogen gaan. En voor de verslaafden onder ons, afkicken is toch echt beter.

Suiker is een drug

Een drug? Nou ja, geen drug zoals alcohol of cannabis. Maar de verslavende werking is misschien wel vergelijkbaar. Je kent het vast, zo’n heerlijk blikje frisdrank in de zomer. Lekker fris, zoet, verkoelend en dorstlessend. Het verkwikt je even, maar na een tijdje kak je weer in. Was het een blikje cola? Dan voel je je waarschijnlijk nog vermoeider dan voor je het dronk. Je neemt dus gauw nog een blikje, om de lange (werk)dag door te komen. In de tussentijd:is je alvleesklier hard aan het werk gegaan om insuline naar alle zoete suikercelletjes te sturen om het om te zetten in glucose. De bruikbare stof, die jou er energie voor teruggeeft. Die glucose is zo weer opgebruikt, maar de insuline houdt je cellen langer bezig. En daar word je zo moe van! Dus een monstertje is geboren. Meer, meer, meer! En zo houd je de verslaving in stand.
 

Suikerstress

Eigenlijk is suiker net caffeïne. Het verkwikt snel, maar daarna ben je moeier dan voorheen. Dat komt omdat je bloedsuikerspiegel enorm gaat schommelen. Zelfs onder het niveau van voor het eten van zoetigheid. Je alvleesklier draait overuren. Met alle gevaarlijke gevolgen van dien. En dat wil je toch niet? Een alvleesklier met burn-out bijvoorbeeld, die produceert niet meer. Dan heb je diabetes. Of eentje die overspannen raakt, die werkt te hard en zorgt voor hypoglykemie. Van die vervelende suikerflauwtes, prikkelbaarheid en nervositeit. Je krijgt er stress van.

Goed nieuws!

Want suiker is wel een belangrijke brandstof. Welke zoetigheid kun je dan wel eten? Zonder last te krijgen van alle nare gevolgen van een overwerkte alvleesklier of overtollige kilo’s door onverbrande suikers. De suikers uit de natuur!
Fructose, is een belangrijke suiker. Waar zou het inzitten denk je? Precies! In fruit. Fruitsuikers dus, druivesuiker (dextrose), lactose (melksuiker), zijn allemaal suikers die volop in de natuur voorkomen. Dus, ben je duf? Neem een lekker glas vers geperste sap. Net een flink stuk hardgelopen? Neem een lekkere bak kwark met vers fruit. Je lichaam schreeuwt erom!
Kwark geeft je bovendien voldoende bouwstoffen mee, die je lichaam helpen om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden.
Pas het motto toe uit mijn vorige post en je zit nooit fout. Gezond de supermarkt rond brengt je langs al deze natuurlijke suikers.

Volgende week, mythes en feiten over gezond ontbijten!

Volg mijn blog met Bloglovin

Reacties

reacties