Het is weekend! Tijd om de bloemetjes buiten te zetten. Even lekker uit je dak in de stad.
Dat kan lastig te combineren zijn als je wilt afvallen, of de hele week gezond leeft. En daarom ben ik op zoek gegaan naar verantwoorde alternatieven. Zodat je toch alles kunt doen wat anderen ook doen, zonder dat je al te onverantwoord bezig bent.

Tip 1: ga lekker dansen!
Show your moves on the dancefloor. Want met dansen verbrand je al gauw zo’n 400 calorieën. Handig, als je daarnaast de drankjes rijkelijk wilt laten vloeien. Dus. Lekker naar de dichtstbijzijnde discotheek en voetjes van de vloer.

Tip 2: slimme drankjes
Tijdens het stappen is het natuurlijk de voordeligste keuze om een biertje of wijntje te bestellen. Helaas is dat voor je figuur niet de beste keuze. In een biertje of wijntje zitten al gauw zo’n 150 calorieën. Aardig wat uurtjes dansen dan voor die paar biertjes. Een lekkere cocktail is een beter alternatief, als je alcohol wilt drinken. Kies dan voor cocktails met als basis wodka, rum, jenever, whisky of cognac. Dat wodka het “modellendrankje” wordt genoemd is dus niet voor niets! Ga dus voor een wodka jus, rum spa of een rum cola (light). En mocht je het echt zonder alcohol kunnen, ga dan voor Rivella! De beste keuze voor de Bob!

Tip 3: de after snack
Na het stappen is er niets lekkerder, dan een “vette” hap. Vet tussen aanhalingstekens, omdat we dat natuurlijk zo min mogelijk zouden moeten eten. Ook daarvoor ben ik op zoek gegaan naar oplossingen. Dat was wel het lastigst moet ik zeggen. Uiteindelijk blijkt het ouderwetse broodje kroket verreweg de beste oplossing te zijn. Er zit zelfs nog een hoop ijzer in! Als ik zeg dat in een patatje 600 calorieën zitten, hoef ik natuurlijk niet meer uit te leggen waarom dit de slechtste keuze is. Je kunt dus prima snacken na het uitgaan, al moet je wel goed opletten wat je bestelt! Een kipburger bij de febo kan eventueel ook nog.

Houd de kater buiten: drink water!
Het is een fabeltje dat je van alcohol erg uitdroogt. Je lever is alleen geen groot fan van grote hoeveelheden vergif. Het is ook daarom dat je na een avondje stappen wakker wordt je maakt door een kater die je met een hamer op je hoofd mept. Daarom is het dringende advies, drink water. Veel water. Alleen dan help je je lijf om de kater buiten te houden.

En als hij toch komt: het anti-kater ontbijt
Een laatste remedie, op de bloody mary na, is het ontbijt. Geniet met volle teugen van twee heerlijk gebakken eitjes met een dun plakje spek.
Laat je lever de boel ontgiften door een glaasje vers geperste jus of een frisse smoothie. Een banaantje zorgt ook voor de nodige kalmering voor je pijnlijke maag. Drink sowieso de hele dag veel water of thee en eet lekker veel fruit! Dit geeft je energie en stelt je lijf in staat om snel te herstellen.

Tot slot
Geniet van je zondag om lekker bij te komen. Ga lekker wandelen met een vriend of vriendin, adem frisse lucht in en kruip daarna lekker met een kop thee en een goede film voor de buis. Op die manier heb je toch je gezonde leefstijl voortgezet zonder poespas en je kunt er de volgende week weer gezond tegenaan!

Fijn weekend!

Reacties

reacties