gezond eten, gezond voelenDit artikel gaat niet over de 5 groepen, waaruit jij je maaltijd zou moeten samenstellen. Dat kent iedereen namelijk ergens wel. En iedereen weet ook wel dat je niet alles in één maaltijd zou kunnen stoppen. In dit artikel geef ik je een schrijf van vijf gezonde gewoontes, die je helpen gezond je eten over de dag te verdelen. Vorige week beloofde ik je een artikel over ontbijten, dat is meteen de eerste gezonde gewoonte.

Tip 1: ontbijt als een koning!

Een koninklijk ontbijt. Daar bedoel ik een flink ontbijt mee. Als je zorgt dat de ochtendmaaltijd de grootste of meest voedzame maaltijd is, heb je daar over de hele dag profijt van. Een eiwitrijk ontbijt is in dit geval de beste keuze. Eiwitten worden namelijk langzaam omgezet in energie, waardoor het een goede bodem is om de rest van de dag op te bouwen. Dit zorgt er ook voor dat je suikerspiegel stabiel blijft! Vorige week heb je kunnen lezen, hoe belangrijk dat is.

”Op een goed ontbijt, de hele dag jolijt

 Tip 2: goed kauwen, helpt je beter te houden.

Wist je dat je vertering al begint, als jij eten in je mond stopt? Ja! Je speeksel vermengt zich met het eten in je mond, waardoor bepaalde enzymen al beginnen om je eten te verteren. Kauw je dus niet goed, dan komt dit proces niet goed op gang en krijg je last van vervelende zaken als een opgeblazen gevoel, boeren of lucht. Niet echt fris toch? Nee! En als je niet uitkijkt eet je daardoor ook nog te veel, waardoor het uiteindelijk zorgt voor aankomen. Terwijl je juist afvalt als jij je eten goed kauwt!

Goed kauwen, zorgt dat jij je gewicht kunt behouden„

 Tip 3: eet van groot naar klein!

Dit gaat over het verdelen van je eten over de dag. Heb je vanmorgen eiwitrijk ontbeten? Dan heb je voor de rest van de dag een basis. Eet de rest van de dag steeds kleinere porties. Ontbijt als een koning, lunch als een prins en dineer als een pauper. Zou je kunnen zeggen. Dus, maak je ontbijt tot de voedzaamste, grootste maaltijd van de dag en eet geleidelijk over de dag steeds kleine maaltijden. Zo houd je je energie op peil en krijg je gedurende dag geen nare hinder van je spijsvertering. Je stofwisseling wordt namelijk goed op gang gehouden en je bloedsuikerspiegel op peil.

Van groot naar klein, is superfijn

Tip 4: haal uit, met fruit

Fruit is de gezonde snack. Soms is het wel saai, alleen een appel, banaan of mango. Neem je tijd en maak eens een lekkere fruitsalade! Stop het in een bakje, samen met je mooiste vorkje en neem het mee onderweg. Zo heb je een lekkere en gezonde snack voor onderweg. Zo verlies je je niet in fastfood of chocola. Al zal ik je in een volgend artikel heus vertellen, dat je best eens een dag mag snacken. Later leg ik je uit hoe je dit kunt doen.

”Zoet fruit, daar haal je alles uit!„

Tip 5: slaap voor de honger!

Honger voor het slapen gaan? Neem dan hooguit een klein bakje kwark voor de eiwitten. Met de nadruk op klein. Eet je te kort voor het slapengaan, dan zul je daar last van hebben. Kwark is de beste keuze, omdat je lichaam de eiwitten kan gebruiken voor het herstel tijdens de nacht. Maar ga liever lekker slapen en wordt de volgende ochtend wakker met trek in het ontbijt!

Slaap lekker tot de wekker„

Pas deze gewoontes toe en ik weet zeker, dat je je beter zult voelen en misschien zelfs zult afvallen. Ze zijn makkelijk te onthouden en makkelijk vol te houden.
Volgende week meer over het aanleren van dit soort gewoontes! En ik probeer je een soort “trainingsprogramma” te geven hoe je dit kunt aanleren!

Volg mijn blog met Bloglovin

Reacties

reacties