Werken is topsport. En al helemaal als je, zoals ik, op een kantoor werkt. Je zit veel en beweegt “weinig”. Om je spieren en de rest van je lijf in conditie te houden, kunnen vitamines je helpen. In deze top 5 vindt je vitamines terug, die voor mensen met een zittend beroep sowieso onmisbaar zijn!

1. Omega 3 -6 en 9

Deze vitamines zullen je wel bekend voorkomen uit de becel reclame. Het issushi omega 3 beter bekend onder de naam visolie. Het komt namelijk voornamelijk voor in vette vissoorten, zoals makreel, zalm, paling en haring. Omega 3 beschermt je tegen hart- en vaatziekten en een te hoog cholesterol. Ook zijn er onderzoeken bekend, waaruit blijkt dat je concentratie en geheugen ervan verbeteren. Omega 6 en 9 helpen je beschermen tegen depressiviteit en hyperactiviteit. En dat komt mooi uit! Want bij weinig beweging en een stressvolle werkomgeving kun je zomaar in een depressie/burn-out schieten of hart- en vaatziekten ontwikkelen.

2. Vitamine D

We kennen het allemaal wel, die heerlijke energie die in je vrijkomt als de zon schijnt. Dat komt, omdat je huid dan vitamine D begint aan te maken. Maar wat nou, als je de hele dag binnen zit te werken in een suf kantoor? Dan kom je dus niet buiten. En als je ook nog eens een wat gekleurde huid hebt, maakt je huid minder vitamine D aan. Een gebrek aan licht en dus vitamine D, kan je risico op bepaalde vormen van kanker verhogen. Ook is vitamine D van invloed op je stemming en energiebalans. En een goed humeur hebben we allemaal graag, toch? Reden genoeg om op te letten dat je genoeg vitamine D binnenkrijgt!

3. Vitamine B12

Deze vitamine is een bijzondere! Ben je vegetarisch? Dan kun je dit stukje wel overslaan en een ritje naar de supermarkt maken. Vitamine B12 vind je namelijk bijna alleen maar in dierlijke producten en dan vooral vlees. Voor de vegetariers onder ons is dit dus een essentieel supplement. Vitamine B12 ondersteund het zenuwstelsel. En omdat ons lichaam deze vitamine maar beperkt kant opslaan, kan het handig zijn om een supplement te nemen, waar vitamine B12 in zit. Naast een gezonde werking van het zenuwstelsel ondersteund vitamine B12 ook je energiebalans. Als je een klein niet-meetbaar tekort hebt aan deze vitamine, kan het zijn dat je het wel direct merkt als je een supplement B12 neemt. Zo heb ik dit zelf ook ervaren. Na een of twee dagen merk je opeens dat je wel uitgerust wakker wordt en aan het eind van de dag nog energie over hebt.

4. Aminozuren

Dit zijn niet echt vitamines. Het zijn bouwstoffen voor alle lichaamsfuncties. Aminozuren ontstaan, wanneer je lichaam eiwitten verteerd. Ze zijn dus onmisbaar bij alle cruciale functies van je lijf. Je ziet ze vooral terug in de medicijnkastjes van bodybuilders. En wil je weten hoe dat komt? Eiwitten zijn de bouwstoffen van je spieren. Neem je voldoende eiwitten tot je, dan zal je lichaam ook genoeg aminozuren tot zijn beschikking hebben. Je hebt mooie harde nagels, glanzende haren en een fit gezond gevoel. Heb je een van deze eerdere eigenschappen niet? Vraag dan bij je drogist om een aminozuren supplement.

appels vitamine c5. Vitamine C

Deze kennen we allemaal wel. Voel je je grieperig of verkouden? Neem wat extra sinaasappeltjes, word er gezegd. En dat is waar! Ook rokers hebben extra vitamine C nodig. Nu ga ik er natuurlijk allang vanuit dat je niet meer rookt ;). Mocht je deze slechte gewoonte nog niet hebben geschrapt, dan kan het verstandig zijn om vitamine C supplementen te slikken. En tekort hieraan veroorzaakt namelijk een slechte weerstand, langzamere wondgenezing en uiteindelijk scheurbuik!

Supplementen? Dat is toch onzin?!

Nee dus! Je lichaam vindt het zelfs makkelijker om vitamines uit supplementen op te nemen. Als je gezond en zeer gevarieerd eet, kun je genoeg vitamines binnenkrijgen. Maar we weten inmiddels allemaal dat met name gevarieerd eten in deze tijd, steeds moeilijker word. En supplement als aanvulling op je voeding is dus helemaal niet verkeerd. Houd het wel bij een supplement en ga niet hele potten supplementen op een dag eten. Er zijn namelijk vitamines, waar je een gevaarlijke overdosis van kunt nemen! De vitamines hierboven hebben deze nare eigenschap gelukkig niet. En het zijn de vitamines, waar we in Nederland al vaak een tekort van hebben.

Neem in ieder geval niet te veel aminozuren, dat zal je gezelschap niet fijn vinden. Je wordt er namelijk een beetje winderig van 😉

De lijst is niet op volgorde gezet. De een is dus niet beter dan de ander. Althans, zo heb ik het lijstje niet bedoeld!

Heb je vragen over je vitamine-inname, of over vitamines die ik niet noemde? Vraag gerust! Je kunt me mailen, tweeten of via facebook berichten met de knopjes in het menu links! Ohja en via Google+ kun je me ook bereiken tegenwoordig.

Reacties

reacties