stress balEen leven zonder stress is onmogelijk. En stress is ook nog eens gezond. Tegenwoordig denken we allemaal dat we ongezond zijn als we stress hebben, omdat we bijvoorbeeld een drukke baan hebben en daarnaast een huishouden. We gaan massaal naar mindfulness en yoga, om te leren onze stress en ergernissen los te laten.

Maar wat nou als jij in het park op je kleedje in de zon zit te ont-stressen, maar de plaatselijke dorpsgek heeft net bedacht dat hij met een geweer door het park moet rennen om de wereld te redden? Juist ja, dat laat je niet rustig aan je voorbij gaan. Dan moet je rennen! Dat is ook stress.

Stress is een ander woord voor cortisol. Een hormoon dat je lichaam aanmaakt om je waakzaam te maken. En dat is gezond omdat:

1. Stress zorgt voor je dag-nachtritme.

Cortisol wordt namelijk aangemaakt in een circadiaan ritme, wat biologisch ritme betekent in normaal Nederlands. Het omlaag gaan van je cortisolspiegel is een reden waarom je in de avond in slaap kunt vallen (in combinatie met de aanmaak van melatonine). En het is de reden dat je ’s morgens, met of zonder honger, wakker word. Als je chronisch te veel stress hebt, heb je vaak een chronisch te hoge cortisolspiegel. Dat zorgt ervoor dat je minder goed in slaap valt, niet doorslaapt en in de ochtend niet fit wakker word. Drie tips die je kunnen helpen om je dag-nachtritme goed te houden:

  1. Maak overdag een wandeling in de buitenlucht (meteen goed voor je gewicht en vitamine D)
  2. Dim de lichten in de avond
  3. Gooi je smartphone en tablet aan de kant en zet de tv uit. (gooi ze niet tegen de tv aan, dat zorgt misschien juist voor stress)

2. Stress zorgt ervoor dat je hard kunt rennen als je achterna word gezeten.

Toen ons leven nog bestond uit jagen en vermenigvuldigen was deze reactie misschien nuttiger. Maar met stress ball happyde gevaren van alledag is het nog steeds een nuttig effect van stresshormoon cortisol. Samen met het hormoon adrenaline, zorgt cortisol ervoor dat je kunt reageren op acuut gevaar. Ook al was je doodmoe voor het gevaar ontstond, cortisol zorgt ervoor dat er energie word vrijgemaakt om te vechten of te vluchten. Helaas maakt ons lichaam ook extra cortisol en adrenaline aan bij psychische stress. Heel nuttig als jij net op het idee komt je vriend of vriendin het huis uit te slaan. In alle andere situaties zorgt het alleen maar voor lichamelijke klachten, zoals stijve spieren, hartkloppingen, hoge bloeddruk en concentratiegebrek. Drie tips om dit tegen te gaan:

  1. Slaap minimaal 7 uur per nacht
  2. Train niet meer dan twee dagen achter elkaar en maximaal een uur
  3. Neem niet te veel hooi op je vork

3. Stress draagt bij aan je spijsvertering.

Cortisol is de reden dat je honger krijgt als je wakker wordt, gesport hebt, of… gestresst raakt. Cortisol breekt de eiwitten in je spieren af om energie vrij te maken. Tegelijkertijd geeft het een signaal aan de alvleesklier om geen insuline aan te maken (dat hormoon waarmee suikers in glucose worden omgezet).  Dit recept zorgt er samen voor, dat je van stress honger krijgt. In het begin val je af, maar als je chronisch stress hebt zul je ervan aankomen en wel, rond je middel. Gelukkig kun je een paar dingen doen om dit te voorkomen:

  1. Eet minimaal 2 stuks fruit en 2 ons groente per dag
  2. Stop met koffie drinken (en liefst ook met thee)
  3. Eet een stuk chocola! (zo puur mogelijk.)

4. Stress helpt ziektes buiten de deur te houden

Ken je dat gevoel, dat je altijd ziek wordt net areward stressls je vakantie hebt? Dan zou je weleens ongezonde stress kunnen hebben gehad. Een teveel aan cortisol zorgt er namelijk voor dat de functie van je afweersysteem eventjes word uitgesteld. Je hebt immers al je beschikbare energie nodig om te “vechten”. Oftewel om je drukke bestaan vol te houden. En op het moment dat het gevaar is geweken en je lichaam zijn ontspannen staat bereikt ontdekt je afweersysteem dat zich inmiddels een virus gemeld heeft. En voila, je wordt ziek. Heel handig dat cortisol, maar zorg er wel voor dat het zijn juiste werk doet:

  1. Neem een multivitaminesupplement (vooral als je wilt afvallen, een stressvolle periode doormaakt of vegetarisch bent)
  2. Doe ontspanningsoefeningen of ga lekker naar de sauna
  3. Laat je knuffelen! (en dan bedoel ik echt een lange stevige knuffel)

Zo zie je maar, dat stress niet per se ongezond hoeft te zijn en dat je een hoop kunt doen om je lichaam weerbaar te maken tegen stress. De essentie is vooral om langdurige stress, chronische stress dus, te voorkomen. In deze tijd is dat al moeilijk genoeg. Zelf heb ik mogen ervaren hoe moeilijk het is om van langdurig chronische stress te herstellen en ik kan je verzekeren dat “beter voorkomen dan genezen” hierop echt van toepassing is!

 

Reacties

reacties