Iceman, is dat niet die idioot die in ijsbaden springt en uren in bakken met ijs gaat staan? Ja! Dat is Iceman. Wim Hof, om precies te zijn. Eerder moest ik er ook niet zoveel van hebben.
Totdat ik 24 uur met… Wim Hof zat te kijken. In de aflevering verblijft de Iceman 24 uur in een ruimte met Theo Maassen. En tijdens de aflevering oefent Wim zijn ademhalingstechnieken met Theo en stappen ze samen in een ijsbad. De overtuiging van Wim Hof, dat iedereen dit moet kunnen, maakte mij nieuwsgierig. Mijn motto is niet voor niets:

„Je kunt altijd meer, dan je denkt!”

Word een iceman: het boek


Omdat ik geinteresseerd was in de “bewezen” effecten van de Wim Hof Methode, heb ik zijn boek “Koud Kunstje” gekocht. Dit heeft Wim geschreven samen met Koen de Jong, tevens schrijver van “Verademing”.
Meteen werd ik gegrepen door het enthousiasme en de overtuiging, die ook weer van het boek afspatten. In het boek worden verschillende van de “wondelijke” prestaties van Wim Hof beschreven, die op zichzelf al supergaaf zijn. De kilimanjaro beklimmen met 26 man in korte broek en blote bast bijvoorbeeld. Terwijl de deelnemers onervaren en sommigen zelfs ziek waren of nog zijn.
De methode blijkt simpel. Ademhalingsoefeningen en koud douchen/baden. Dat is de huis, tuin en keuken manier om de Wim Hof Methode, zoals die officieel nu heet, toe te passen.

De eerste week: Koud kunstje, jaja

Het boek las ik in een dag uit. Vol enthousiasme zou ik aan de slag. Die avond zou ik op verjaardagsvisite en van tevoren moest ik toch nog even opfrissen. Dus waarom niet meteen onder de koude douche? 5 minuten na die gedachte begon in mijn hoofd al het spel. Ahh…. Die schrik, die kou, buiten is het koud genoeg! Maar nee… Je moet erdoorheen zegt Wim Hof. Gewoon doorademen. Beginnen met 1 minuut. Zo gezegd zo gedaan. Eerst de warme douche en dan een minuut de koude. Meteen na het uitzetten van de douche voel ik de speldenprikjes. De bloedvaten die net abrupt gesloten waren, springen open. En van binnen gaat de kachel aan. Een heerlijke gloed, als na een wandeling in de vrieskou, vult mijn lichaam. En inmiddels ben ik een tweetal weken verder.

Koud is de nieuwe warmte.

En, wat is nou het nut van die kwelling? Ik hoor het je denken. Nou… dat zit zo. Na twee weken kan ik natuurlijk nog niet alles zeggen. Maar allereerst, na twee weken consequent volhouden kon ik niet meer anders. Eenmaal gewend, begin je te merken dat je verlangt naar de koude douche. Je wordt er lekker wakker van en nu de dagen kouder worden, is zo’n koude douche een perfect middel om het snel warm te krijgen. Huh? Ja echt. Door de “tik” van de kou, gaat in een klap je stofwisseling omhoog. Maar dat niet alleen, ook de kachel gaat omhoog. Je krijgt er dus een lekker fit gevoel van, maar tegelijkertijd van binnen natuurlijk lekker warm.
Tweede voordeel is, dat je er een mooie zachte huid van krijgt. Warm douchen maakt je huid droog. Douche je koud, dan heb je daar geen hinder van. Mijn huid is bovendien zachter en “rustiger”, alle oneffenheden zijn weg.

En de rest dan? Hoe zit het met die andere gezondheidswonderen?


Twee weken koud douchen is nog te kort, om je te kunnen vertellen of ik ook inderdaad minder snel ziek ben en of mijn conditie er baat bij hebben. Waar ik heel erg benieuwd naar ben, is of je ademhaling ervan verbetert. Daarom doe ik nu de ademhalingsoefening van Wim er ook bij. En ik merk, dat na een aantal keer proberen, je inderdaad een hele tijd je adem in kunt houden. Dit zou ten goede komen aan een gezond hartritme. Wil je ook gaan “hoffen”, of wil je eerst meer lezen? Ik heb hieronder een link toegevoegd naar het boek. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoop dat je er net zoveel inspiratie uit haalt als ik! Binnenkort weer een update over mijn ervaring met “hoffen”.

Reacties

reacties