De nadelen van hardlopen: ga toch zwemmen!

Ik begrijp werkelijk niet, waarom mensen met overgewicht nog steeds het advies krijgen, om te gaan hardlopen. En dan bedoel ik mensen die echt meer dan 10 kilo willen/moeten afvallen. Waarom ik dat niet begrijp?! Nou, dat zal ik je in dit artikel uitleggen. 

Hardlopen is een aanslag op je spieren en gewrichten!

De eerste reden waarom ik tegen dit advies ben. Hardlopen is verreweg de Hardlopen als een schildpadmeest blessuregevoelige vorm van beweging. Het is, helemaal voor mensen met overgewicht, een aanslag op de knieën, heupen, rug en nek. Al dat overgewicht dendert met redelijke snelheid over keihard asfalt of ongelijke stoeptegels. Deze schokken, moeten allemaal door je vaak ongetrainde spieren en gewrichten worden opgevangen. Niet iets, wat je motivatie goed gaat doen. Binnen de kortste keren zit je met je goede wil en pijnlijke knieën op de bank.

Ga zwemmen, omdat:

– Je er met name sterke rugspieren van krijgt, waardoor je later alsnog kunt zwemmend hondjehardlopen. (Als je dat echt leuker vindt.)

– Je van zwemmen een betere houding krijgt. Je traint namelijk je diepere spierkorset.

– Je bijna ongemerkt veel calorieën verbrandt en snel conditie opbouwt.

Na een kwartier in het zwembad, zijn je spieren ontspannen.

En als ik nu toch wil gaan/blijven hardlopen?

Zorg dan dat je al wat bent afgevallen, of sterke spieren hebt gekweekt. Sterke spieren en gewrichten, zorgen voor minder blessures. Ook is het van levensbelang, dat je goed schoeisel aanschaft. Goede schoenen koop je bij een speciaalzaak, zoals . Vaak willen ze dan wel een filmpje van je maken op de loopband. Dat kan helpen, maar je hoeft echt NIET de duurste schoenen te kopen. Vraag de verkoper of je even een rondje om het winkelblok mag rennen om ze uit te proberen. Dat is de best mogelijke test. Als de demping en steun maar goed zijn!

Daarnaast kun je natuurlijk ook beginnen op de loopband in de sportschool. Dit is minder belastend voor je spieren en gewrichten. Maar pas hiermee op! Je moet later toch de overstap gaan maken naar de straat. Zorg dus dat je dan ook je spieren traint. Door te gaan zwemmen bijvoorbeeld! 😉

Ik blijf erbij, dat zwemmen met overgewicht beter is, maar als het echt moet, lees dan deze tips nog eens terug.
Of lees de tips van Michèle eens!

Succes en tot volgende week!

 

Reacties

reacties

← Previous post

Next post →

5 Comments

  1. Ik geloof dat mensen met overgewicht meestal ook wel wordt gezegd dat ze eerst moeten afvallen. Door bijvoorbeeld flink te wandelen. Het is helemaal waar dat hardlopen anders een te grote aanslag op het lichaam is.

    • Hoi! Allereerst, bedankt voor je reactie! Ik heb je link bijgewerkt, zodat het goed staat. Een dietist zal hoop ik inderdaad adviseren te beginnen met wandelen. Op internet zie ik nog heel veel sites waar hardlopen wel word gepropageerd, terwijl je weinig leest over zwemmen als alternatief. Terwijl het zoveel voordelen heeft. Vandaar ook mijn blogpost.

  2. Toen ik in september met de Strongmanrun mee deed (21 KM en 33 obstakels) waren er ook een aantal ‘dikke’ mensen. Ik had best wel respect voor hen, want ze liepen hem op karakter uit. Maar ik vraag me af wat voor blessure ze eraan over gehouden hebben. Zeker met die obstakels. Want die 21KM kon je ook lopend doen maar je moest wel binnen zoveel uur binnen zijn.
    Tevens lijkt mij zwemmen een stuk fijner! Ik merk dit nu ik zwanger ben en een behoorlijke belly buik aan KG’s met mij mee draag dat ik me soms af vraag hoe ‘dikke’ mensen hun schoenen dagelijks aan krijgen (ik wil niemand kwetsen, gewoon een vraag).

    • Hi!
      Bedankt voor je leuke reactie! Nou inderdaad, overgewicht en dan de strongmanrun, dat verdient zeker wel respect. Al zullen ze er vast zere knieen en heupen van hebben gekregen. Zwemmen is zeker fijn en leuk. En zeker als je zwanger bent! 😉 Omdat het je skeletspieren versterkt en in rap tempo je cardiovasculaire (longinhoud) conditie verbetert. Allemaal mooi meegenomen bij een zwangerschap denk ik.

  3. Als nu nou de trend komt bij fitness scholen om ook zwem oefeningen ( bij een zwembad of eigen bad ) aan te bieden in combi met het abonnement dan is het betaalbaar, motiverend en minder blessure gevoelig.

Geef een reactie